Hur man omprofilerar ett företag
Det viktigaste med att omprofilerar ett företag är att göra det på rätt sätt. Man måste tänka genom det hela väldigt noga. Företagsprofilen har väldigt stor betydelse för kunderna. Man borde inte omprofilerara för ofta för det kan skapa problem med att folk inte känner igen varumärket. Ett stort svenskt företag som har oprofilerat många gånger är Telia. Dom har gjort det 4 gånger på sina 22år i branchen det är en del kan man tycka. Men när man pratar om ett så stort företag så är det inte så mycket och som man har set så har det varit en riktigt bra takit av telia att håla deras profil uppdaterad.
Men hur gör man då?
Det krävs inte speciellt mycket för att göra en omprofilering. Det ända man borde tänka på som är väldigt viktigt är att hålla kunderna uppdaterade efter man har gjort det. Kunderna ska få veta om det nya varumärket. Här är några frågor man borde ställa sig innan man gör det:
1. Börjar folk tycka att vårt företag inte är lika bra som det var för ut?
2. Har vårat företag ändrats? Stämmer inte profilen överens med företaget?
3. Vill vi vara frächa och hålla oss på toppen med en ny design?
4. Har vi fått negativ pr den sista tiden?
Ifall du kan svara ja på 2 eller mer frågor då borde ni verkligen tänka på att göra det. Annars tycker vi att ni borde skippa det.